Kinderen

Diet Sytsema

Kindercoaching

 

  • Wanneer kindercoaching?

Leren omgaan met emoties

Ieder kind kent emoties, net zoals wij volwassen. Emoties zijn niet altijd makkelijk te hanteren. Sommige kinderen worden gauw boos, anderen stoppen hun boosheid juist weg. Er zijn kinderen die heel druk worden, terwijl anderen zich daarentegen juist terugtrekken. Er zijn zoveel emoties waar kinderen mee te maken krijgen dat het lastig kan zijn om daar mee om te gaan. Kinderen die juist heel rustig en makkelijk lijken hebben ook te maken met emoties, maar dat speelt zich vaak van binnen af. Maar ook zij hebben te maken met gevoelens en ervaringen die hen onzeker kunnen maken. Kindercoaching biedt kinderen de vaardigheden om inzicht te krijgen in hun emoties en er op een positieve manier mee om te gaan.

Vergroting van eigenwaarde en zelfvertrouwen

Kinderen hebben vaak geen idee waar ze hun zelfvertrouwen, hun gevoel van eigenwaarde vandaan kunnen halen. Waar ben je goed in, wat zijn je talenten en hoe kun je die gebruiken in je dagelijks leven? Als je dat niet weet kun je je heel onzeker voelen. Die onzekerheid kan zich uiten in lichamelijke klachten, stoer doen, pestgedrag, of juist het doelwit zijn van pesterijen, slecht slapen, eng dromen enz.

Overprikkeling

Deze tijd is voor kinderen, maar ook voor hun ouders en leerkrachten een grote uitdaging! Er gebeurt zoveel in de wereld; de techniek gaat met enorme sprongen vooruit; we hebben het drukker dan ooit! We worden steeds meer geconfronteerd met agressie.Vooral kinderen hebben het daar niet makkelijk mee. Ze krijgen veel prikkels, via bijvoorbeeld televisie, mobiele telefoons, computer, spelcomputers, clubs ....enz. Dat heeft invloed op de emotionele en sociale ontwikkeling van het kind en dus ook op het gedrag. Steeds vaker horen we dat het moeilijker wordt om kinderen te helpen om op te groeien tot evenwichtige mensen.

Prestatiedruk op school

Op school is de prestatiedruk hoog. Door alle toetsen worden zowel de leerkrachten als de kinderen flink onder druk gezet. Scholen moeten presteren en de kinderen en leerkrachten moeten dat waarmaken. Leerlingen zijn hierdoor vaak onrustig en prikkelbaar. Het aantal kinderen met concentratieproblemen stijgt. Steeds meer kinderen worden gediagnosticeerd met onder andere ADHD, PDD-NOS, Hooggevoeligheid en Hoogbegaafdheid.

Sociale uitdagingen

Hoe gaat je kind om met andere kinderen, met lastige situaties? Durft het kind voor zichzelf op te komen? Doet hij dat op een manier die ‘aanvaardbaar’ is of vindt hij het moeilijk om zijn eigen grenzen en die van anderen te respecteren?

 

  • Kindercoaching in de praktijk

Hulp

We willen onze kinderen opvoeden tot evenwichtige en gelukkige mensen, die de uitdagingen van het leven aankunnen. We kunnen hen niet overal tegen beschermen. Er is niemand die een perfect en makkelijk leven leidt. En daarbij.... van uitdagingen worden we sterk, daar leren we van. Alleen moet je wel weten hoe!

Dat ‘hoe’ bied ik aan in mijn praktijk voor Kindercoaching!

Wat hebben onze kinderen en ook wij zelf nodig om de problemen te doorbreken en het kind te helpen om weer in balans te komen?

........Rust.......

Rust en ontspanning

Rust en ontspanning nemen een heel belangrijke plaats in bij de kindercoaching. Ik ga het kind helpen om van binnenuit rust op te bouwen om meer zelfvertrouwen, optimisme en creativiteit te vinden. Meestal neem ik voor het kind een cd op met een verhaal of een visualisatie die ze kunnen luisteren als ze gaan slapen. De ervaring leert dat de kinderen er rustig van worden en makkelijker in slaap vallen.

Kwaliteiten

Het kind leert zijn kwaliteiten ontdekken en van daaruit te leven. De meeste kinderen hebben geen idee wat hun kwaliteiten zijn. Tijdens workshops met volwassenen merk ik dat het voor die doelgroep ook niet eenvoudig is om hun kwaliteiten te benoemen. Er zijn veel kwaliteiten en je kan ze allemaal oefenen op een leuke en speelse manier. Ook met elkaar in het gezin. Voorbeelden van kwaliteiten zijn: geduld, moed, behulpzaamheid, creativiteit, doorzettingsvermogen, netjes zijn, vrolijkheid enz. Alle kwaliteiten kan je ontdekken in verhalen en in het dagelijks leven. Je zelfbeeld wordt er een stuk beter van! Hoe fijn is het als anderen zien dat je bereid bent om te helpen, of dat je gastvrij bent....

Emoties uiten

We werken ook veel met gevoelens. Een kind dat leert om zijn emoties te herkennen en te uiten zal beter in zijn vel zitten. Hier spelen ook de ouders een grote rol bij, want thuis is vaak de plek waar de emoties ontladen worden. En dat is niet altijd even eenvoudig. Want ook als ouder heb je emoties. Die verschillende emoties gaan soms moeilijk samen. Met elkaar gaan we daaraan werken.

Andere technieken

Ik maak onder andere gebruik van mindfulness, tekenen, ontspanningsoefeningen en sociaal-emotionele training,. Hoe ouder het kind is, hoe meer inzicht het krijgt in wie hij/zij echt is en hoe hij dat kan gebruiken in de praktijk. Kinderen gaan genieten van hun leven en de inzichten die ze krijgen. Ik zie de kinderen groeien en met veel meer vertrouwen door het leven gaan! Daar doen we het voor! Met elkaar!!

Grenzen stellen

Ieder kind heeft grenzen nodig. Het is niet altijd eenvoudig om ze te stellen, en er consequent in te blijven. Ouders voelen zich soms onzeker in het stellen van grenzen en krijgen tijdens de coaching ‘gereedschappen’ aangereikt waar ze op terug kunnen vallen. Dat geeft duidelijkheid en rust!

Ouders

De ouders zijn bij dit hele proces enorm belangrijk. Daarom komen de ouders de eerste keer voor een gesprek, waarbij ze praktische tips krijgen zodat ze direct aan de slag kunnen! Via de mail blijf ik met de ouders in contact en er zijn regelmatig gesprekken. Indien nodig heb ik ook een gesprek met de leerkracht op school. Hoe beter het contact is tussen mij en de ouders, hoe meer het kind zich veilig voelt en kan groeien. Op zijn manier en in zijn eigen tempo. Zo komt het hele gezin weer tot rust!

 

Samen komen we er zeker uit!!